tiistai 21. elokuuta 2007

PÄÄTELMIÄ 18 TILINTARKASTAJAN HAASTATTELUSTA

Pääosa tilintarkastajista kertoi, ettei ns. odotuskuilu puhuttele heitä lainkaan tilintarkastustyötään suorittaessaan. Tilintarkastajat kertoivat kaiken huomion kohdistuvan laissa tarkoitetun tilintarkastustyön läpiviemiseen. Tilintarkastaja huomioi vain poikkeustapauksessa ulkopuolisten sidosryhmien odotuksia ja silloinkin ilmeisen valikoivasti. Odotusten olemassa olo tuskin vaikutti tilintarkastuksen sisältöön lainkaan.

Tilintarkastajayhdistysten ponnisteluilla parantaa tilintarkastuksen laatua ja tehokkuutta riskien analysointia ja tarkastuksen suunnittelua dokumentoimalla ei ole ollut vaikutusta. Pienyritysten tarkastuksissa nämä alan professionaalisuuden tunnusmerkit ovat harvinaisia. Ilmeisesti asiakkaat odottavat vain tilintarkastuskertomukseksi otsikoitua paperia, jonka laatimiseen tilintarkastaja työprosessissaan keskittyy. Muut dokumentit koetaan ainakin toistaiseksi tarkastajan ”päätuotteen” rinnalla toissijaisina.

Suositusten huomiointi osoittautui haastattelujen valossa varsin kevyeksi. Kukaan ei ollut tiedostanut, että suosituksista muodostuisi sellainen säädös, jota tulisi tilintarkastustyössä ryhtyä noudattamaan. Koska suositukset -kirja oli jaettu kaikille haastatelluille, tämä kokoelma oli luonnollisesti heidän muistissaan ja tiettyä selailua oli suoritettu. Systemaattista läpilukua oli suoritettu vain pokkeustapauksessa, kun oli valmistauduttu tilintarkastusalan tenttiin.

Ei kommentteja: