perjantai 1. kesäkuuta 2012

KAUPPAKAMARIEN TOTEUTTAMA TILINTARKASTAJIEN LAADUNTARKASTUS

Yksin toimivien KHT- ja HTM-tilintarkastajien laaduntarkastajina toimii joukko TILAn nimeämiä ja kouluttamia ammatissa toimivia tilintarkastajia. Laaduntarkastuksissa tilintarkastajalle annetaan kommentteja hänen työnsä laadun parantamiseksi. Paras tulos laaduntarkastuksesta on arvosana ”hyväksytty kommentein”.


Jos tilintarkastajalla on olennaisesti parannettavaa, hänelle määrätään uusintatarkastus, joka tehdään noin vuoden kuluttua laaduntarkastuksesta. uusintatarkastuksessa tilintarkastajan on osoitettava, että hän on ryhtynyt tilintarkastustyön laatua parantaviin toimiin. Yleisin syy uusintatarkastuksiin on ollut tehdyn tilintarkastustyön riittämättömyys, joka käy ilmi liian niukasta dokumentaatiosta.

Laaduntarkastuksen arvosana on hylätty, jos tilintarkastajan työn laadussa on olennaisia tilintarkastuksen laatua alentavia puutteita tai tilintarkastaja ei ole uusintatarkastukseen määräämiseen jälkeen ryhtynyt tilintarkastuksen laatua parantaviin toimenpiteisiin.

LÄHTEET:


Horsmanheimo Pasi (2012) Tilintarkastajien valvonnan ajankohtaiskatsaus, Tilintarkastus 2012:2, 64–67

Satopää Rauno (1999) Tilintarkastustyön laadunvalvonta, sen tarkoitus ja kokemuksia siitä, Tilintarkastus 1999:2, 108–110

Ei kommentteja: