Oikeusministeriössä on laadittu ehdotus uudeksi osuuskuntalaiksi. Tavoitteena on uudistaa lakia siten, että laki vastaa soveltuvin osin vuonna 2006 voimaan tullutta osakeyhtiölakia. Uudessa osuuskuntalaissa (HE/2012) on ehdotettu muutettavaksi myös tarkastuksia koskevat säännökset
Tarkoituksena on saattaa osuuskuntien yhteisölainsäädäntöön perustuvat toimintaedellytykset nykyaikaisen yritystoiminnan vaatimusten mukaisiksi. Uudistuksessa on otettu huomioon yritysten toimintaympäristössä ja muussa lainsäädännössä tapahtunut kehitys. Uudella osuuskuntalailla lisätään suomalaisten osuuskuntien toimintamahdollisuuksia ja siten parannetaan osuuskuntien toimintaedellytyksiä yleisesti ja suhteessa kilpailijoihin. Toimintamahdollisuuksia lisätään vähentämällä ja keventämällä muotomääräyksiä sekä säätämällä eräistä kokonaan uusista menettelyistä. Myös lain tahdonvaltaisuutta lisätään. Uusi laki on nykyistä lakia kattavampi, mikä selkeyttää oikeustilaa ja lisää oikeusvarmuutta. Laissa ehdotetaan säädettäväksi useista sellaisista seikoista, jotka nykyään ilmenevät vain oikeuskäytännöstä ja –kirjallisuudesta.
Uudella osuuskuntalailla helpotetaan osuuskunnan perustamista ja hallintoa sekä edistetään jäsen- ja sijoittajarahoituksen hankintaa. Ehdotuksella pyritään myös lisäämään osuuskuntamuodon käyttö kelpoisuutta uusosuustoiminnassa. Osuuskuntien toimintaedellytysten parantaminen ehdotetaan toteutettavaksi siten, että sääntelyn tahdonvaltaisuutta lisätään. Sopimusvapautta laajennetaan erityisesti oman pääomanehtoisen rahoituksen osalta. Osuuskunnan jäsenten, johdon sekä sijoittajien, velkojien ja muiden etutahojen asemaa parannetaan selventämällä sääntelyä ja korostamalla osuuskunnan tiedonantovelvollisuutta tavalla, joka ei rajoita rehellisen yritystoiminnan harjoittamista eikä aiheuta merkittäviä lisäkustannuksia osuuskunnille.
Uudessa laissa on tarkennettu osuuskunnan soveltuvuutta pörssiosuuskunnaksi. Pörssiosuuskunnan on valittava vähintään yksi KHT-tilintarkastaja tai KHT-tilintarkastusyhteisö.
Uutena asiana osuuskuntalakiin ehdotetaan otettavaksi toiminnantarkastusta koskevat säännöt. Osuuskunnan olisi pääsääntöisesti valittava toiminnantarkastaja, mikäli sen ei osuuskuntalain, tilintarkastuslain, sääntöjen tai osuuskunnan kokouksen päätöksen perusteella tarvitse valita KHT- tai HTM-tilintarkastajaa. Toiminnantarkastuksesta luopuminen voi olla perusteltua vain sellaisissa pienissä osuuskunnissa, joissa kaikki jäsenet osallistuvat osuuskunnan hallintoon (Raportointi & hyvä hallinto Balanssi 2/2013, 31).
Ehdotuksen mukaan toiminnantarkastaja tulee kuitenkin valita jäsenten määrävähemmistön vaatimuksesta, vaikka toiminnantarkastuksesta olisi luovuttu osuuskunnan säännöissä. Toiminnantarkastus sisältää osuuskunnan talouden ja hallinnon tarkastuksen osuuskunnan toiminnan laadun ja laajuuden kannalta riittävällä tavalla. Osuuskunnalla voi olla sekä tilintarkastaja että toiminnantarkastaja, mutta he antavat kaikissa tapauksissa omat erilliset tarkastuskertomuksensa.
Uuden osuuskuntalain on tarkoitus tulla voimaan viimeistään syksyllä 2013.
LÄHDE: Raportointi & hyvä hallinto Balanssi 2/2013
1 kommentti:
Uusi osuuskuntalaki sekä siihen liittyvät lait on hyväksytty eduskunnassa. uudella lailla kumotaan vuodelta 2001 oleva osuuskuntalaki.
Jos velvollisuudesta valita toiminnantarkastaja on luovuttu säännöissä, toiminnantarkastaja pitää kuitenkin valita jäsenten määrävähemmistön vaatimuksesta.
Lähetä kommentti