sunnuntai 1. kesäkuuta 2014

PIENYRITYSTEN TILINPÄÄTÖKSET JA TILINTARKASTUKSET

EU:n parlamentti ja neuvosto antoivat 26.6.2013 uuden tilinpäätösdirektiivin, joka korvaa vuoden 1973 tilinpäätösdirektiivin ja vuoden 1983 konserni¬tilinpäätösdirektiivin. Uusi direktiivi pitää saattaa Suomessa ja muissa EU-valtioissa voimaan viimeistään 20.7.2015.

Direktiivi sallii jäsenvaltioiden arvioida, millainen tilinpäätössäännöstö koskee mikroyrityksiä. Mikroyrityksiä määrittävät ylärajat ovat: a) tase 0,35 Meur, b) liikevaihto 0,70 Meur sekä c) työntekijöiden keskimääräinen lukumäärä 10. Näistä vain yksi saa tilinpäätöspäivänä ylittyä, jotta kirjanpitovelvollinen luetaan mikroyritykseksi. Tämän kokoluokan yrityksiä on noin 95 prosenttia suomalaisesta yritystoiminnasta. Tilinpäätössäännöstö yksinkertaistuisi mikroyritysten osalta niin kevyeksi, että julkistettavien tilinpäätösten talousinformaation sisältö olisi tilinpäätöksen lukijalle lähes merkityksetön.

Direktiivin johdannossa suhtaudutaan kielteisesti tilintarkastuksen ulottamiseen pienyrityksiin. ”- - Tilintarkastusvelvollisuuden ei tulisi koskea pienten yritysten vuositilinpäätöksiä, koska tilintarkastus voi olla merkittävä hallinnollinen rasite tähän luokkaan kuuluville yrityksille ja koska monissa pienissä yrityksissä samat henkilöt ovat sekä osakkeenomistajia että johtajia, minkä vuoksi heillä ei ole suurta tarvetta saada tilinpäätökselle ulkopuolista varmennusta.”

2 kommenttia:

Unknown kirjoitti...

"Tilintarkastus on joko lakisääteinen, vapaaehtoinen tai sitä ei ole ollenkaan. Tilintarkastuksella tarkoitetaan tilinpäätöksen varmentamista joka korkean varmuuden antavalla ISA-tilintarkastuksella, rajoitetun varmuuden antavalla ISRE-tarkastuksella tai agreed-upon-toimeksiannolla". Itse näen tilintarkastuksen tulevaisuuden tuollaisena. Päätöksenteko on siirtynyt pienille yritykselle itselleen ja varmennusarsenaali on monipuolinen.

Dan Brännström on jossain vaiheessa ennustanut, että tuossa olisivat uudet lakisääteisen tilintarkastuksen rajat. Itse lisäisin siihen, että ISA-tilintarkastuksen.

Mutta riittääkö nuo rajat? Vertaa tilanne Euroopassa oheisesta juttuni taulukosta ow.ly/xxxdM Paineet ovat kovat. Ja businessetujen valvonta tulee näkymään lobbauksena.

"Perusteluja kun on myös kahdenlaisia: Toiset, joista viestii muille, toiset jotka ovat ne todelliset vaikuttimet".

raunonblogi.blogspot.fi kirjoitti...

Pohjoismainen tilintarkastajaliitto (NRF) on vuoden 2014 alkupuolella perustanut projektiryhmän suunnittelemaan yhteistä pohjoismaista pk-yritysten tilintarkastusstandardia. Projektin tarkoituksena on laatia yksinkertainen, käytännönläheinen, kustannustehokas, periaatepohjainen tilintarkastusstandardi pk-yritysten tilintarkastuksiin. Standardin ei ole tarkoitus perustua suoraan ISA-standardeihin. Projektin kestoksi on arvioitu noin kaksi vuotta. Pohjoismainen pk-yritysten tilintarkastusstandardi saattaa olla tulevaisuuden vaihtoehto kansalliselle tilintarkastusstandardille.