maanantai 16. helmikuuta 2015

MUUTOKSIA TILINTARKASTUSLAISSA SÄÄDETTYYN TILINTARKASTAJAN SALASSAPITOVELVOLLISUUTEEN ODOTETTAVISSA


Lakiesityksen mukaan tilintarkastajan tulisi jatkossa ilmoittaa havaitsemistaan sääntöjen vastaisuuksista ensisijaisesti tarkastamalleen yritykselle, muulle yhteisölle tai säätiölle. Mikäli tarkastuksen kohteena oleva taho ei kuitenkaan ryhdy korjaamaan esiinnousseita epäkohtia omatoimisesti, tilintarkastajan tulisi ilmoittaa havainnoistaan myös viranomaisille.

Kyseessä on kansanedustajan eduskunta-aloite vuodelta 2013. Esitys on tärkeä osa harmaan talouden torjuntaa, toteavat Suomen sosialidemokraatit.

Ilmoitusvelvollisuus koskisi vain selkeitä sääntörikkomuksia. Ilmoitus tehdään ensisijaisesti poliisille. Poliiseilla ei kuitenkaan ole resursseja tutkia tilintarkastajien ilmoituksia, eikä lisäresursseista ole toiveita. Uskottavasti poliisi tulisi pyörittämään näitä ilmoituksia ainakin puolitoistavuotta ennen mahdolliseen syyteharkintaan lähettämistä.

 

Lähde:            Kauppalehti 23.10.2014

2 kommenttia:

Lasse Åkerblad kirjoitti...

Tällaisenaan esitys kaatui. Mutta paluun aihe tekee yleisen edun yritysten (PIE) osalta kun EU:n tilintarkastusasetusta implementoidaan lähiaikoina.

En pitäisi poissuljettuna, että myös muiden yritysten osalta tullaan ehdottamaan ilmoitusvelvollisuutta; nyt "hävinnyt" osapuoli voi perustellusti viitata Ruotsin käytäntön ja siksi se ehdottaa sikäläisen mallin mukaista tilintarkastajan ilmoitusvelvollisuutta.

Kun maittemme yhteisölainsäädännöllä on yhteiset esi-isät, olisivat myös tarjolla valmiit soveltamisohjeet ja -tulkinnat!

Aihe on muutenkin ilmassa: IFAC/IESBA julkaisi jo 2012 "Responding to a Suspected Illegal Act" -luonnoksensa jossa juuri käsitellään tilintarkastajan (professional accountant) mahdollista ilmoitusvelvollisuutta vs. salassapitoa. Luonnos on edelleen työn alla. Viime kädessä kansalliset lainssäätäjät määrävät, ei tilintarkastajan eettiset säännöt.

Tilintarkastajan ilmoitusvelvollisuus taitaa rimmata myös hyvin julkisen hallinnon purkamisen kanssa, siirretään tarkastustoiminta yritysten itsensä hoidettavaksi ja maksettavavaksi. Lisäksi se rimmaa hyvin harmaan talouden torjunnan kanssa.

Olisiko ilmoitusvelvollisuudella toimialan kannalta positiivisiakin puolia? Jos valtiovalta tällaiseen kerran menisi, olisiko lakisääteisen tilintarkastuksen rajan nosto sen jälkeen lähes poissuljettu?

raunonblogi.blogspot.fi kirjoitti...

Tämä asia on jo unohduksissa.