SÄHKÖISET AINEISTOT
TILINTARKASTUKSESSA
Sähköiset aineistot ovat tuoneet tilintarkastukseen
uusia näkökohtia.
Osa
näkökohdista on myönteisiä:
Sähköinen
taloushallinto mahdollistaa tilitoimiston ja tilintarkastajan pääsyn
joustavasti samoihin tietoihin ja raportteihin. Tiedonkulku tilitoimiston ja
tilintarkastajan välillä paranee sekä tilintarkastajan rutiinit tehostuvat,
koska automatisoidut prosessit vähentävät virheiden ja väärinkäytösten määrää
manuaaliseen toimintamalliin verrattuna.
Tilintarkastus sähköisellä taloushallinto-ohjelmalla pitäisi olla helppoa sekä asiakasyrityksille että tilintarkastajille. Ohjelmistosta löytyy tilintarkastajarooli, jonka avulla asiakasyritys osaa antaa oikeat oikeudet tilintarkastajalle.
Osa
näkökohdista laittaa myös arveluttamaan tilintarkastajaa:
Kun
on siirrytty sähköiseen järjestelmään, tilintarkastajien työ on lisääntynyt.
Tilintarkastajan pitää perehtyä siihen aineistoon, mikä on annettu
tarkastettavaksi. Onko se riittävä? Onko tilintarkastajan osaaminen aineiston
tulkitsemassa riittävä? Onko aineisto muuttumattomana tarkastettavissa ja
arkistoitavissa? Salasanat eivät oikeuta kaiken aineiston läpikäyntiin. Joka
järjestelmä on erilainen. Onko tietoturva asiallisesti hoidettu ja miten
aineistoa tullaan säilyttämään (Ylipiha 2016)?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti