Tilintarkastuksen
laadunvalvonta on ollut erilaisine muutoksineen ollut toiminnassa Suomessa
vuodesta 1998. Tässä on minun näkemykseni asiasta 25 vuotta sitten (1994).
Tilintarkastustyön
laadunvalvonnan tehtävänä on varmistaa, että työ suoritetaan hyvän
tilintarkastustavan edellyttämässä laajuudessa ja hyvää tilintarkastajatapaa
noudattaen. Näin ollen laadunvalvonnan määrittäminen on hyvän
tilintarkastustavan sisällön varmistamista.
Tilintarkastajalla
on laillinen velvollisuus työskennellä kulloinkin voimassa olevan ammatillisen
standardin mukaan. Koska alan standardeja ei ole yhteiskunnassa koettu
tasoltaan liian korkeiksi, yläraja ei niiden soveltamisessa ole kiinnostava
tarkastelunäkökulma. Kaikki huomio ainakin toistaiseksi kohdistetaan vain
alarajan tarkkailuksi. Ilmeisesti valvottavien ajatusmaailmassa suositukset
tulevat aina olemaan tavoitteiltaan korkeammalla kuin voidaan tositilanteessa
noudattaa, mutta tämä ei häirinne valvontaa. Toisaalta laatua ei voi palvelujenkaan
markkinoinnissa ohittaa ilman tietämystä hinnasta. Hintakysymys on tavallisesti
tässä yhteydessä ohitettu toteamalla, että korkeasta laadusta ollaan valmiita
maksamaan.
Laadunvalvonnan
perusedellytyksenä on ainakin jonkinmoinen laatutason määrittely, jota
tilintarkastajan tai tilintarkastusyhteisön tulisi tavoitella. Lähtökohtana
mielestäni on se, että jokin tavoite on asetettu, eikä laadunvalvonnasta
puhuttaessa enää ole tarpeen keskustella tavoitteen tasosta. Tavoitteen
tulee olla sekä valvojan että valvottavan osalta yhteinen. Yksinkertaisesti
ilmaistuna tavoite voi olla hyvän tilintarkastustavan laajuiseen tarkastukseen
perustuva, toimeksiantajan kanssa sovittu kertomus tai muu lausunto.
Tilintarkastuksen
laadunvalvonnan käsite itsessään voidaan tulkita kattavuuden suhteen eri
tavoin. Tässä artikkelissa pyritään noudattamaan Suomen
"tilintarkastusalan suosituksissa" määriteltyä laajuustasoa:
"Laadunvalvonta käsittää sekä hallinnollisia että ennalta ehkäiseviä
toimenpiteitä ja jälkikäteen tapahtuvia tarkastuksia."
Tilintarkastajan
täytyy tehdä sellaiset tutkimukset, että hän voi antaa kirjanpidosta
toimeksiantajan kanssa sovitulta alueelta lausunnon. Laadunvalvonnalla
varmistetaan hyvän tilintarkastustavan toimivuus. Laadunvalvontaa voidaan
noudattaa sekä sellaisissa toimeksiannoissa, joissa yksi tarkastaja tekee
koko työn alusta loppuun, että tätä suuremmissa toimeksiannoissa.
Jälkimmäisissä tapauksissa laadunvalvonta on kaksiportaista: 1) nimenkirjoittajan
laadunvalvonta muita tilintarkastukseen osallistuneiden työtä kohtaan ja 2)
nimenkirjoittajan työtä kohtaan suunnattu laadunvalvonta.
Tilintarkastajana
toimivan suhde työnsä laatuun
Tilintarkastajan
tulee tuntea ylpeyttä suorittamastaan työstä. Samalla hänen pitäisi saada
asiakkaansa tyytyväiseksi. Asiakkaalla tarkoitetaan tässä toimeksiantotahoa eli
käytännössä omistajia tai heidän edustajiaan. Asiakas saa tilintarkastustyön
tuloksena kertomuksen tai lausunnon.
Tilintarkastaja
on esittämästään vastuussa. Tilintarkastajan vastuulle jää lausua muun muassa,
puoltaako hän vastuuvapautta tilivelvollisille. Hänen tulee suunnitella
tilintarkastuksensa siltä pohjalta, että yksityiskohdat tarkastetaan riittävän
kattavasti, jotta hänen lausuntonsa on perusteltu. Se on koko
tilintarkastusprosessin suunnittelun ja toteutuksen tavoite. Tilintarkastuksen
menettelytavat ovat luonnollisesti hyvin tilannekohtaisia.
Laadunvalvontapolitiikka
ja -menettelytavat työtä suoritettaessa
Laadunvalvonnan
menettelytavat voidaan ryhmitellä seuraavasti:
A)
Yleiset toimintaperiaatteet asiakkaiden hankinnassa; riippumattomuuskysymykset
tehtävää suoritettaessa.
B)
Henkilökunnan rekrytointi ja valmennus
C)
Tilintarkastustyön johtoD) Työmenetelmät ja niiden käytön valvonta
Asiakkaiden
valinta on laadunvalvonnan eräs tärkeä kulmakivi. Tilintarkastajan tulisi
määritellä ennakkoon, minkälaisia asiakkaita hän ottaa itselleen. Samalla
tavoin hänen on muodostettava käsityksensä niistä olosuhteista, joissa hän
luopuu asiakkaistaan.
Tilintarkastuksen
laatuun vaikuttaa tilintarkastustoimiston sisäinen ilmasto,
tilintarkastuskäsikirjat ja muut apuvälineet sekä henkilökunnan asenne.
Tilintarkastustehtävä on toimistossa suositeltavaa jakaa tilintarkastajien
kesken osa-alueisiin. Sen jälkeen tarkastajien tulee riippumattomasti
suorittaa tehtävänsä. Tilintarkastuskäsikirjan tulisi olla niin kehittynyt,
että sen noudattamisesta lipsumiset koettaisiin poikkeuksellisiksi
tapahtumiksi.Henkilökuntaa toimistoon rekrytoitaessa pitäisi kiinnittää huomiota luonteenominaisuuksiin ja kyvykkyyteen. Valitut henkilöt tulee perehdyttää organisaatioon. Sen jälkeen heille laaditaan urakehitysohjelma. Henkilöiden uraneuvonnalla varmistetaan toimiston sisällä, että toimistossa on eri tilintarkastustilanteet kattava henkilökunta. Mikäli kyvykkyyttä tarjottuun tehtävään toimistosta ei löydy, se olisi syytä jättää vastaanottamatta.
Tilintarkastustoimistoa tulee johtaa siten, että sen sisäisiä käytäntöjä kehitetään ja noudatetaan. Toimiston työhön laaditaan ohjelmat ja standardit. Niitä pitää asiakkaiden toivomukset soveltuvin osin huomioiden noudattaa. Vaikka työ olisikin otettu tarjouskilpailun jälkeen toimistoon "alihintaan", minimistandardin noudattaminen on siinäkin tapauksessa välttämätöntä.
Suurissa
tilintarkastuksissa voidaan työmenetelmiin ja valvontaan kiinnittää sellaista
erityishuomiota, jota pienissä tarkastuksissa ei ole mahdollista. Pienehköissä
tarkastuksissa saattaa tilintarkastusassistentti suorittaa suuren osan työstä
ja nimenkirjoittaja tekee johtopäätöksensä apulaisensa työn ja rajoitetun oman
tarkastuksensa perusteella. Suurissa tarkastuksissa voidaan käyttää toimiston
asiantuntemusta laadunvalvontaan siten, että joku toimiston kokeneimmista
henkilöistä suorittaa laadunvalvonnan, ennen kuin tilintarkastajaksi nimetty
laatii lausuntonsa tai kertomuksensa. Samalla laaduntarkkailija voi tehdä
systemaattisen arvion, missä määrin standardeja ja käytäntöjä on noudatettu ja
onko mahdollisesti ollut perusteltua poiketa niistä.
Laadun
tarkkailua voidaan suorittaa myös saman tilintarkastusyhteisön eri
organisaatioyksikköjen kesken: yksiköt vaihtavat työpaperit ja muun
tilintarkastusaineiston keskenään. Tämäntyyppinen vertailu voi johtaa yhteisön
työmenetelmien merkittävään kehittymiseenkin.
Dokumentoinnin
merkitys laadunvalvonnassa
Tilintarkastajan
suorittaman dokumentointityön eräänä tarkoituksena on osoittaa se
tarkastustapa, jolla tilintarkastaja on päätynyt antamaansa lausuntoon. Hyvin
laadituista työpapereista tulisi lukijan kyetä toteamaan, mistä asianomaiset
tiedot on saatu ja miten näistä tiedoista on päädytty johtopäätöksiin.
Laajoissa tilintarkastuksissa päätilintarkastaja joutuu aina tekemään
johtopäätöksensä dokumenttien tarkastelun ja vertailujen avulla.
Asiakirjoista
tulee ilmetä suoritettujen tarkastustoimenpiteiden olennaisuus. Toisaalta
avoimeksi kysymykseksi dokumenttien tarkastelijalle saattaa jäädä, kuinka
hyvin tilintarkastustehtävä todellisuudessa on suoritettu. Laajassa
dokumentoinnissa saattaa olla virheitä, jotka eivät paljastu lukijalle.Jälkikäteen tapahtuva laadunvalvonta on mahdollista suorittaa tarkastamalla tilintarkastustyöstä syntyneitä asiakirjoja ja työpapereita. Ongelmana tällaisessa järjestelmässä lähtötilanteessa on, että dokumentoinnin laajuus käytännössä vaihtelee esimerkiksi toimiston koon mukaan paljonkin. Samoin tilintarkastajakunnan antama arvo dokumentoinnille on epäyhtenäinen. Suomessa tilintarkastajia ei ole opetettu yhdenmukaiseen dokumentointijärjestelmään. Suosituksetkaan työpapereista eivät ole kovin yksityiskohtaiset.
Dokumentointiin
perustuva laadunvalvonta on toteutettavissa, mutta pelisääntökeskustelulle
tässäkin asiassa tulisi varata riittävästi aikaa. Vaakakupin positiivisessa
päässä painaa se, että työn uskottavuus tällaisesta offensiivista kyllä
olennaisesti kohentuisi. Negatiivinen puoli on, että tällöin
tilintarkastukseen tuotaisiin lisää byrokratiaa.
Yhden
henkilön toimistossa työskentelevän tai sivutoimisesti tilintarkastuksia
hoitavien systemaattinen laadunvalvonta on pulmallinen tilanne. Ratkaisuksi
tähän voisi suositella laadunvalvontaverkkoja. Suuren verkon voisi muodostaa
ammatillinen yhdistys, jolloin kaikkia yhdistyksen jäsenet pyrittäisiin
ottamaan valvonnan piiriin. Toinen tie voisi olla vapaaehtoisesti
suosituspohjalta muotoutuvat pienverkot. Tämä menettely voitaisiin aloittaa
Suomessa lyhyenkin käynnistysajan kuluessa.
Toisaalta
mikäli valtiovalta näkee muodolliset valvontatoimet tilintarkastusinstituutiota
kohtaan tärkeäksi, sen tulisi myös osallistua toimista aiheutuviin kustannuksiin.
Käsitykseni mukaan suomalaiselle tilintarkastusperinteelle valtion voimakas
ohjaus on vierasta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti