TÄMÄ
KIRJOITUKSENI ON SILTÄ AJALTA (VUOSI 2000), JOLLOIN ISA EI OLLUT VIELÄ
VALLANNUT SUOMESSA TILINTARKASTUSTA.
Nykyistä
osakeyhtiölakia koskevassa hallituksen esityksessä todettiin, että hyvän
tilintarkastustavan kehittäminen on ammatillisten yhteenliittymien tehtävä.
KHT-yhdistys on aktiivisesti tältä pohjalta pyrkinyt toimimaan. Suomalaisessa
lainsäädännössä on hyvä tilintarkastustapa jäänyt tähän asti täsmentämättä.
Juridisesti ratkaistaessa hyvän tilintarkastustavan sisältöä lähteinä on tähän
asti käytetty ainakin:
-
KHT-yhdistyksen tilintarkastusalan suosituksia
-
Alan ammattijulkaisuja
-
Keskuskauppakamarin tilintarkastuslautakunnan (TILA) ja valtion
tilintarkastuslautakunnan ratkaisuja
-
tuomioistuimien ratkaisuja
Tilintarkastusalan suositukset
Ammatillisten
yhteenliittymien panos hyvän tilintarkastustavan kehittämisessä on Suomessa
ollut perinteisesti keskeinen. Uudistaminen on selkeästi tapahtunut
KHT-yhdistyksen aloitteesta, kun toinen suuri ammatillinen yhteisö HTM-tilintarkastajat
ry on tavallisesti tyytynyt vain hyväksymään KHT-yhdistyksen suosituksia
jäsentensä käyttöön. Lähtökohta KHT-yhdistyksen suosituksissa on ollut sen
jäsenkunnan työskentelyn kehittäminen. Suositukset ovat muodostaneet perustaa,
minkä avulla tilintarkastustavan sisältö on pystytty ennalta mieltämään.
Lähtökohtana on ollut osakeyhtiön tilintarkastus, mutta niiden avulla on
ohjattu myös muiden yhteisöjen ja säätiöiden tilintarkastusta.
Suomessa
tilintarkastusjärjestelmä on ollut pohjoismainen. Varsinkin Ruotsin
osakeyhtiölainsäädäntö on meidän säädöksiämme lähellä. Kun pohjoismaiden
kansantaloudet ovat kansainvälistyneet 1990-luvulla, on niiden
tilintarkastusjärjestelmienkin tullut selvittää suhteensa maailmanlaajuisen
tilintarkastajien yhteistyöorganisaation IFAC:n tilintarkastusstandardeihin.
Niinpä Norja, Ruotsi ja Tanska ovat Suomen ohella määrittäneet kantansa IFAC:n
ISA-suosituksiin.
ISA-suositukset
ovat saaneet varsin paljon varsin paljon vaikutteita Yhdysvaltain ja
Iso-Britannian tilintarkastuskäytännöstä. Suomen ja Yhdysvaltain
tilintarkastuskäytännöllä on kuitenkin verraten suuri ero. Suomalaisessa
käytännössä tilintarkastukseen uhrattava työmäärä ei ole läheskään niin suuri
kuin Yhdysvalloissa. Yhdysvaltojen osavaltioiden yhtiölait eivät sisällä
yksityiskohtaisia säännöksiä yrityksen vuositilinpäätöksen laatimisesta, vaan
laadinta perustuu yleisesti hyväksyttyihin laskentaperiaatteisiin kuten
GAAP-normeihin. Tilintarkastusvelvoite ei koske ei-julkisia yhtiöitä.
GAAP-periaatteiden pohjalta on julkaistu tilintarkastuksen suorittamista
koskevat GAAS-standardit. Näiden mukaan tilintarkastajan on lausuttava
käsityksensä, ovatko tilinpäätösasiakirjat laadittu yleisesti hyväksyttyjen
kirjanpitoperiaatteiden mukaisesti. Edellä esitetystä voidaan havaita, että
suomalaisen pienyrityksen tilintarkastajalla on edessään melko erilainen
työsarka kuin hänen valtamerentakaisella virkaveljellään. Suosituksissa on
kuitenkin toteutettu nyt merkittävää harmonisointia.
Tilintarkastusalan
suositukset niin entiset kuin uudetkin ovat olleet verraten kattavia, mutta
eivät läheskään täydellisiä määrittämään hyvää tilintarkastustapaa. Ne
käsittävät tilintarkastuksesta uudistettuinakin vain osa-alueita, eivät
kokonaisuutta. Tarvetta uusien suositusten työstämiseen on sekä
kansainvälisellä että kansallisella tasolla edelleenkin. Epäilemättä niitä on
tulossa ja on vaikea nähdä, että suositukset täydentyisivät lähivuosina
valmiiksi paketiksi. Toisaalta suositukset muodostavat kokonaisuuden, jonka
pohjalta tilintarkastajan on suunniteltava saamansa yksittäisen
tilintarkastustoimeksiannon läpivienti. Lähtökohtaisesti suosituksia
noudatetaan vain olennaisissa asioissa.
Tilintarkastusalan
suositukset 2000-julkaisu sisältää ISA-standardien suomalaisen sovelluksen
ohella vanhojen suositusten osion pienen yrityksen tilintarkastuksesta.
Mainittu osio on jäänyt voimaan toistaiseksi varsin runsaslukuisen yhtiöjoukon
tilintarkastusta ohjaamaan. Rajaus siitä, milloin käytetään pienen yrityksen
tilintarkastussuositusta, milloin taas ISA-standardia on esitetty edellä mainitun osion alussa:
”Pienenä yrityksenä pidetään yritystä, jossa vähäisen henkilökuntamäärän takia
tehokkaan sisäisen tarkkailun järjestäminen työnjaon avulla on rajoitettua tai
mahdotonta.” Määritelmästä herää (jatko)kysymys: Kuinkahan paljon on sellaisia
pieniä yrityksiä, joilla ei ole auktorisoidun tilintarkastajan käyttöpakkoa,
mutta henkilökuntamäärä mahdollistaa sisäisen tarkkailun rajoittamattoman
järjestämisen? Auktorisoidut tarkastajat tekevät vuodessa yli 100 000
vuositilintarkastusta ja heitä olisi käytettävä vain 16 000 yrityksessä.
Todennäköisesti valtaosaan vuositilintarkastuksista soveltuu pienten yritysten
suositukset.
Alan ammattijulkaisut
Aikakaudella,
jolloin tilintarkastusalan suosituksia ei ollut, ammattijulkaisut olivat
kattavia tilintarkastustavan lähteitä. Niiden painoarvo ei ollut sama kuin
nykyisten suositusten. Ammattijulkaisun takana on tavallisesti vain kirjoittaja
tai hänen lisäkseen joitakin kirjoittajan läheisiä henkilöitä. Tällöin julkaisuun
voi jäädä kirjoittajan käsityksiä, jotka eivät vastaa alan yleistä käytäntöä
eli eivät ole tilintarkastustapaa. Toisaalta kirjoituksissa esitetään toisinaan
tavoitteellisia ajatuksia, joiden muuttuminen käytännöksi on vuosikymmenien
päässä tai joiden käytännön toteuttamiseen huolellisinkaan tarkastaja ei edes
pysty.
Eri
kirjoittajien esittäessä ammattijulkaisuissa samanlaisia näkemyksiä jostakin
asiasta, voidaan katsoa niiden muodostuvan hyväksi tilintarkastustavaksi. Hyvän
tilintarkastustavan kirjallisiksi määrittäjiksi mielestäni voidaan hyväksyä
paitsi tilintarkastuksen ammattilaiset myös alan tutkijat ja muutkin alaa
lähellä työskentelevät esimerkiksi tilintarkastuslautakunnan jäsenet. Koska
TILA:n ja VALA:n jäsenet ratkaisevat käytännössä, mikä on hyvä
tilintarkastustapa, he voivat kirjoituksissaan ja haastatteluissa
luonnollisesti tuoda esiin hyvän tilintarkastustavan tunnusmerkistöä.
Tilintarkastusalan tutkimustoiminta on ollut Suomessa vähäistä, mutta eräät
tutkijoiden puheenvuorot ovat antaneet virikkeitä kehittää tilintarkastustapaa.
Keskuskauppakamarin
tilintarkastuslautakunnan ja valtion tilintarkastuslautakunnan ratkaisut
Tilintarkastajia
kohtaan tehtyjen valitusasioiden päätökset ovat tärkeitä linjauksia
selvitettäessä hyvän tilintarkastustavan rajoja. TILA:n valvonta keskittyy
nimenomaan hyvän tilintarkastustavan noudattamiseen. Jos kantelutapauksissa
annetaan tilintarkastajalle sanktio, se perustuu joko lain tai hyvää
tilintarkastustavan laiminlyöntiin.
TILA:n sääntöjen mukaan ”valvonta-asioissa tehtyjen merkittävien
päätösten sisältö on pyrittävä saamaan yleiseen tietoon, jos tapauksella on
merkitystä hyvän tilintarkastustavan sisällön kehittämiseksi”. TILA:n ratkaisut
onkin julkaistu vuodesta 1990 lähtien vuosittaisina koosteina, joissa kyseiset
tapaukset on selvitetty riittävän yksityiskohtaisesti.
TILA:n
julkistetut ratkaisut ulottuvat aika-akselilla siis pitkälti tilintarkastuslain
säätämistä varhaisemmalle ajalle. Kun muistetaan, ettei tilintarkastuslaki
olennaisesti muuttanut hyvää tilintarkastustapaa, ovat vanhimmatkin
tapausselosteet relevantteja määritettäessä nykyisen vuosikymmenen
tilintarkastustapaa.
VALA on
seuraava elin, johon TILA:n ratkaisuista voi valittaa, mutta siltä muutosta voi
hakea ainoastaan se, jonka TILA on tuominnut sanktioihin. VALA:n on
mahdollisuus joko pitää tuomio ennallaan tai lievittää sitä. Tilintarkastuslain
mukaan ”VALA:n tehtävänä on:
- antaa
ohjeita ja lausuntoja (tilintarkastus-) lain ja sen nojalla annetun
asetuksen soveltamisesta;
- tehdä esityksiä
ja aloitteita tilintarkastusta koskevien säännösten kehittämisestä; sekä
- huolehtia tilintarkastuksen yleisestä ohjauksesta, kehittämisestä ja valvonnasta sekä muista laissa sille säädetyistä tehtävistä.”
VALA: lla on aseet kehittää hyvää tilintarkastustapaa,
mutta käytännössä sen rooli on jäänyt vähäiseksi. Tilintarkastustapa ilmeisesti
on ollut riittävän hyvä, jotta VALA:n lausuntoja siitä ei ole usein nähty.
Sanktioiden yhteydessä VALA:n rooli on luonnollisesti vähäisempi kuin TILA:n,
koska kantelijalla ei ole valitusoikeutta enää VALA:n tasolle.
TILA:n
ratkaisut eivät määrittele kattavasti hyvää tilintarkastustapaa, koska sinne
kulkeutuu vain satunnaisesti tapauksia, joista vuosittain vain muutama on
olennainen tulkinta. Niiden ohella TILA joutuu ratkaisemaan huomattavan määrän
epäolennaisia kysymyksiä, koska kaikki kantelut tulee ratkaista.
Tuomioistuinten ratkaisut
VALA:n ratkaisuista
on eräissä tapauksissa valitusoikeus korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Käytännössä tällaisia valituksia toteutuu vain poikkeustapauksissa ja
satunnaisuuden vuoksi näillä ratkaisuilla ei voine olla olennaista merkitystä
hyvän tilintarkastustavan tulkinnassa.
Johtopäätöksiä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti