HYVÄN TILINTARKASTUSTAVAN KÄSITTEELLISTÄMINEN JA KÄYTÄNNÖN MUOTOUTUMINEN
tutkimus pienyritysten tilintarkastuksesta
Suomen lainsäädännön mukaan tilintarkastuksessa
tulee noudattaa hyvää tilintarkastustapaa. Tilintarkastuksessa sovelletaan
tapanormeja, joiden rikkomista ei tilintarkastuksen asianmukainen suorittaminen
salli. Tämän tutkimuksen tavoitteena on
jäsennellä pienyritysten hyvässä tilintarkastustavassa havaittavia tekijöitä ja
luoda viitekehys tilintarkastuksessa käytetylle tiedolle ja taidolle pienyrityskontekstissa. Tutkimus perustuu empiriaan.
Hyvä
tilintarkastustapa-käsitteessä havaittiin kolmenlaisia osia: varmennuspalveluelementtejä, eettisiä elementtejä
ja hyväksyttävyyselementtejä (tapaulottuvuus). Varmennuspalveluun sisältyy yrityksen menneen ajan ja
tulevaisuutta koskevan taloudellisen informaation tarkastaminen. Tilintarkastajan tekninen suoritustapa
arvioidaan varmennuspalveluelementtejä käyttäen.
Tilintarkastuspalvelujen korkea laatu ja tilintarkastajan ammatin yleinen
luottamus edellyttää eettistä normistoa. Tilintarkastajan
pitää noudattaa eettisten elementtien määrittämiä tapanormeja. Hyväksyttävyyselementeillä tarkastellaan
hyvälle tilintarkastustavalle asetetun sanktiorajan yläpuolelle selviytymistä
tilintarkastuksen olennaisuuden periaatteen noudattamisessa.
Hyväksyttävyyselementit edellyttävät, ettei tarkastettuun aineistoon jää
olennaista virheellisyyttä tai puutetta. Tilintarkastajan työn hyväksyttävyys
kontrolloidaan laadunvalvonnalla. Tilintarkastajan tilintarkastustavan hyvyys
on arvioitava kaikilla kolmella edellä mainituilla elementillä ja hänen
suorituksensa tulee täyttää kaikki kyseiset kriteerit. Hyvän
tilintarkastustavan käsitemäärittely on tämän tutkimuksen päätulos.
Tilintarkastajan työ
edellyttää monipuolista osaamista. Tilintarkastajan ammattitieto ja -taito
jakautuvat käsitteellisen tiedon ja hiljaisen tiedon kategorioihin. Tässä
tutkimuksessa osoitetaan hyvässä tilintarkastustavassa käytettävien
lähteiden/taitojen jaotteluksi käsitteellisen tiedon kategoriaan kuuluvat
kirjallisen aineiston ja virallislähteiden luokat sekä hiljaisen tiedon
kategoriaan kuuluvat jäsentyneiden mentaalisten mallien/mielikuvien ja
tekemällä opittujen taitojen luokat (taitoulottuvuus).
Käsitteellistä tietoa
tilintarkastajalla on ammattinsa valvojien asettama velvollisuus opiskella
ammattitaitonsa ylläpitämiseksi koko työuransa ajan. Hiljainen tieto on osa
päivittäisessä tilintarkastustyössä käytettävää tietoa. Se on yksilöllistä
taitotietoa[1]
(the know
how to do), jota voidaan ilmaista mentaalisten mallien ja
tekemällä opittujen taitojen aihealueilla. Tilintarkastajan hiljainen tieto
nousi esiin empiriasta tyypillisimmin asiakkaan valinnan ja tilinpäätöksen
osatekijöiden hahmottamisen alueilla. Tilintarkastajat pyrkivät eroon hiljaisen
tiedon ohjaamina epäilyttävistä tarkastuskohteistaan. Osalla tarkastajista oli
piilevinä tietoina jäsentymättömiä muistisääntöjä, joilla he nopeasti kykenivät
tulkitsemaan tilinpäätöksestä yrityksen taloudellisen tilan.
Mentaaliset mallit ovat
ihmisen konstruoimia kuvauksia havainnoilleen. Niinpä ne voivat olla
tilintarkastusprosessiin liittyvän osa-alueen kuvauksia, jotka syntyvät
esimerkiksi kokemukseen perustuvasta tiedosta kehittyneinä muunnelmina.
Mentaalisia malleja voidaan käyttää eriteltäessä hiljaista tietoa
tilintarkastajan osaamismateriaalina. Tilintarkastuksen hiljaisen tiedon
erikoismuotona tutkimuksessa esitetään lisäksi sumean tiedon käyttö
tilintarkastuksessa. Sumea tieto tarkoittaa askelta tilintarkastajan tiedosta
harmaalle alueelle yleisesti hyväksyttyjen tilintarkastuksen periaatteiden
ulkopuolelle. Sumean tiedon käyttö johtaa osin uskomuspohjaan perustuvaan
tilintarkastukseen.
Edellä esitetyt
kontribuutiot osoittavat pienyritystilintarkastuksessa olevan tapa- ja
taitoulottuvuudet, jotka muodostavat yhdessä kokonaisvaltaisen viitekehyksen
tilintarkastusilmiön ymmärtämiselle.
Tutkimus perustuu kaksivaiheiseen teemahaastatteluun. Haastattelujen ensimmäinen
vaihe oli ”hyvän tilintarkastustavan tilannetta kartoittava” ja toinen vaihe
oli ensimmäisen vaiheen ”tuloksia syventävä”. Käyttämääni tutkimusotetta
voidaan pitää kummassakin vaiheessa toiminta-analyyttisena.
Haastattelujen
perusteella tehty havainto on, ettei käytössä olleita suosituksia eikä
standardeja juuri noudatettu. Tilintarkastus hoidettiin kuitenkin niin hyvin,
että kaikki haastatellut tilintarkastajat selvisivät haastattelujen yhteydessä
suoritetusta laaduntarkastuksesta ilman uusintaa. Haastatteluista
johtopäätöksenä todetaan, että alan kansainvälisillä suosituksilla toteutettavaa
normittamista lupaavampi vaihtoehto pienten yritysten tilintarkastuksissa olisi
kansallinen standardi. Tilintarkastussuosituksista huolimatta tilintarkastus ei
käytännössä toteudu yhtenäisellä tilintarkastustavalla, vaan tapauskohtaisesti
tarkastajansa käsitteellistä ja hiljaista tietoa soveltaen. Tilintarkastajan
yksilöllisen työn merkitys hyvän tilintarkastustavan toteuttajana on keskeinen.
Haastateltujen tilintarkastajien oli usein vaikea määrittää, miten juuri hänen
käyttämänsä tilintarkastusprosessi täytti hyvän tilintarkastustavan
vaatimukset. Käytännössä tilintarkastajien ammattiosaamisessa ja tiedon
soveltamisessa on eroja. Tilintarkastajat asennoituvat varmennuspalvelujen
laatuun ja laajuuteen, eettisten elementtien soveltamiseen ja tilintarkastusevidenssin
riittävyyteen yksilöllisesti. Tilintarkastustapa ei ole homogenisoitunut, vaan
tilintarkastajilla on henkilökohtaisia tilintarkastustapoja. Tilintarkastajat
huomioivat ja arvostavat tarkastelunäkökulmia eri tavoin. Tilintarkastajakohtainen ero
voitiin havaita tarkastajan suhtautumisessa asiakkaaseen. Tilintarkastajat oli
mahdollista tyypitellä toimintatavoiltaan joko asiakaskeskeisiksi
(konsultointiin pyrkivä) tai dokumentointikeskeisiksi (pelkistettyyn
tarkastukseen pyrkivä).
1 kommentti:
Siis konsultointiin pyrkivä.
Lähetä kommentti