sunnuntai 15. elokuuta 2010

ASIAKASVARAT – KIRJANPITO JA TILINTARKASTUS

Asiakasvarat liittyvät tyypillisesti asianajotoimiston toimintaan. Asiakasvaroille on tunnusomaista niiden erillisyys asianajotoimiston varsinaisesta liiketoiminnasta.

Kirjanpito

Kirjanpitolautakunnan lausunnon mukaan kirjanpidon asiakasvarojentilin tarkoituksena on todentaa ne varat, jotka eivät ole kirjanpitovelvollisen omistamia, vaan joita se hallinnoi toisen lukuun. Koska varat eivät kuulu asiakasvaroja hallinnoivalle yritykselle, vaan tämän päämiehelle, omistaja-asemassa oleva päämies voi lähtökohtaisesti vapaasti käyttää tilillä olevia varoja. Tästä syystä asiakasvarojentiliä koskevalla tapahtumalla ei välttämättä tarvitse olla yhteyttä asiakasvarojentiliä hallinnoivan yrityksen liiketoimintaan. Jos asiakasvarojentili sisältyy sitä hallinnoivan kirjanpitovelvollisen juoksevaan kirjanpitoon, se on eliminoitava tilinpäätöstä laadittaessa.

Tilintarkastus

Asiakasvarakirjanpito toteutetaan usein yhteistä asiakasvarojen tiliä käyttäen. Tilintarkastuksessa tämä tarkoittaa sitä, että yksittäisenä tarkastuskohteena on mainittujen varojen erillisyys ja asiakaskohtainen eroteltavuus (Puranen 2009). Tarkastusmenetelmänä voi olla satunnaisotanta. Otannan suuruus perustuu tilintarkastajan harkintaan hänen tilintarkastussuunnitelmansa mukaisesti.

Kulujaan tai palkkiotaan varten on asianajalla oikeus käyttää asiakasvaroja ainoastaan sikäli, kun hän on jo tehdyn työn tai suoritettujen maksujen perusteella asiakkaaltaan saamassa. Asiakasvarojen käyttö on luonnollisesti osa asianajotoimiston tilintarkastusta.

Lähde: Puranen Pasi (2009) Asiakasvarojen tarkastus, HTM-GRM info 1/09

1 kommentti:

Abopeter kirjoitti...

Kiitos Rauno että käsittelet tätä tärkeää aihetta, josta harvemmin löytyy kirjoituksia mistään.

Terv. Peter Häggblom, HTM