tiistai 30. syyskuuta 2014

TILINTARKASTUS PIENYHTIÖSSÄ

Pienyhtiön tilintarkastus on laajentunut nykymuotoisesta standarditilintarkastuksesta uudenlaisille tehtäväalueille kuten erityistoimeksiantoihin, yleiseen yritysneuvontaan sekä toimijoiden oman selustan suojaamiseen ja taloudellisen hyödyn tavoitteluun. Tämä merkitsee, että lakisääteisten tilintarkastustoimenpiteiden lisäksi, tilintarkastaja toimii parhaimmillaan hyvänä yrityksen johdon sparraajana, joka antaa tukensa liiketoiminnallisiin päätöksiin varmistamalla esimerkiksi päätöksenteon pohjalla olevan taloudellisen informaation luotettavuuden. Kokenut tilintarkastaja voi tuoda omien kokemuksiensa kautta näkemyksiä yrityksen johdolle yrityksen mahdollisuuksien hyödyntämiseen, ongelmien ratkaisuun, liiketoimintaprosessin, taloudellisen raportoinnin ja riskien hallinnan kehittämiseen. Tilintarkastaja voi tuoda konkreettista taloudellista hyötyä yritykselle ja sen omistajille esimerkiksi tuomalla esille verosuunnittelumahdollisuuksia.

Asiakaskeskeinen tilintarkastaja tuo myös vuosien varrella syntyneen asiantuntija- ja kontaktiverkostonsa asiakkaan hyödyksi. Tilintarkastajilla on usein kontakteja rahoittajiin, pääomasijoittajiin tai muihin sidosryhmiin, joista voi olla potentiaalista hyötyä yrityksen toiminnalle.

Tilintarkastuksesta on kiistatta löydettävissä hyötyjä pk-yrityksille. Hyötyä syntyy lakisääteisen tilintarkastuksen kautta ja lisää hyötyjä syntyy, kun yrityksen päättäjät ja tilintarkastaja haastavat toisiaan, jolloin tilintarkastaja voi tuoda lisäarvoa asiakkaalle laajemmassa merkityksessä. Tilintarkastusverkosto syntyy siten, että omistajajohtaja, tilitoimisto ja tilintarkastaja haluavat toimia yhdessä tilinpäätökseen, tillintarkastukseen, hallintoon ja muuhun liiketoimintaan liittyvissä kysymyksissä.

LÄHDE: Torpo, Tapani (2012) Tilintarkastusverkoston muodostuminen ja toiminta toimivan johdon vallinnassa olevassa osakeyhtiömuotoisessa yrityksessä. Turun Kauppakorkeakoulun julkaisuja, Sarja A – 8:2012, Turku.

Ei kommentteja: