(Ajatuksiani 20 vuoden takaa)
EU:n
komissio on kuitenkin tuntenut huolta eräitä tilintarkastuksen yksityiskohtia
esimerkiksi tarkastajan roolia kohtaan. Komissio on tiedostanut paitsi
epäyhtenäisyyttä tilintarkastuksen määrittelemisessä myös vakiosisältöisen
tilintarkastuskertomuksen puuttumisen sen toiminta-alueella. Onkin mahdollista,
että jo lähivuosina nähdään EU:n suositus tilintarkastuskertomuksesta, koska
tästä tavoitteesta ollaan verraten yksimielisiä. Onkin todennäköistä, että kun
tilinpäätöskäytännössä on EU:n jäsenvaltioissa päästy riittävään
yhdenmukaisuuteen, tilintarkastuskertomuksissa tullaan toteuttamaan vastaavanlainen
uudistus. Tällöin sijoittajille tarjottaisiin oikea ja riittävä kuva (true and
fair view) EU:n maissa toimivista yrityksistä. Kertomuksen pitäisi antaa
nykyistä enemmän tietoa tarkastustoimenpiteistä, tarkastuksessa sovelletuista
normeista ja yrityksen antamien tietojen lainmukaisuudesta. Myös
tilintarkastajan tekemien huomautusten tulisi käydä siitä selvästi ilmi.
Laadunvalvontaa
lienee viimeisen kymmenen vuoden aikana mietitty EU:n alueella useillakin
tahoilla, mutta toimivia ratkaisuja on syntynyt takkuisesti. Suomessa on
kehityksen alkupiste nyt ohitettu ja voidaan havaita, että vain muutamat maat
ovat meitä edellä. Yhtenä tekijänä tilanteeseen on laadun mittausongelma:
laatua on vaikea todentaa tai edes havaita. EU:n komissiossakin on nyttemmin käännytty
sille kannalle, että tilintarkastaja-ammattikunta on itse luontevin arvioimaan
kollegojensa laatua. Vuonna 1996 komissio päätteli, että laadunvalvonta
tapahtuisi viranomaisten valvonnassa, mutta alan itsensä toimesta.
Tilintarkastusinstituutioiden
syvällinen yhdenmukaistaminen on vaikeaa - niin erilaisissa lähtökohdissa eri
EU:n jäsenvaltioissa tällä alalla ollaan. Sen sijaan itse
tilintarkastustehtävän määrittelyssä lienee mahdollista päästä jonkinasteiseen
yhteiseen suositukseen. Kuitenkin tässäkin asiassa ongelmakohdan muodostaa
meidänkin tilitoimistoille varsin läheiset pienyritykset. Pienten yritysten
tilintarkastus rajautunee pois tilintarkastuksen määritelmästä. Pienten
yritysten tilintarkastusvelvollisuus ja siihen mahdollisesti liittyvät tilintarkastajan
riippumattomuutta koskevat ongelmat on tuloksellisemmin ratkaistavissa
kansallisin ratkaisuin.
Nykyisten
EU-maiden tilintarkastusnormien kehittymisen ohella on mielenkiintoista
tarkkailla paitsi entisten itä-Euroopan valtioiden mukaanpääsyä EU:hun myös
niiden tilintarkastusinstituutioiden muotoutumista. Lähtökohdat niissä ja
toisaalta Suomessa ovat erilaisia. Uusia valtioita on tulossa ja niiden mukana
saattaa ilmaantua odottamattomia tilintarkastuksen harmonisointiongelmia.
LÄHDE: Satopää Rauno (1998) EU:n vaikutus
tilintarkastukseen. Tilisanomat 2, 53–55.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti