Tapaulottuvuus
Hyvä tilintarkastustapa-käsite
sisältää kolmenlaisia elementtejä: varmennuspalveluelementtejä, eettisiä
elementtejä ja hyväksyttävyyselementtejä. Ne muodostavat viitekehyksen
tapaulottuvuuden.
Varmennuspalveluun
sisältyy yrityksen menneen ajan ja tulevaisuutta koskevan taloudellisen
informaation tarkastaminen. Tilintarkastajan tekninen suoritustapa arvioidaan
tilintarkastussäädösten vaatimusten mukaisesti. Eettiseen elementtiin sisältyy
tapanormien noudattaminen: rehellisyys, objektiivisuus, ammatillinen pätevyys
ja huolellisuus, salassapitovelvollisuus, riippumattomuus sekä omatunto ja
moraalinen vaisto.
Tilintarkastajan
työn hyväksyttävyys kontrolloidaan laadunvalvonnalla. Hyväksyttävyyselementit
edellyttävät, ettei tarkastettuun aineistoon jää olennaista virheellisyyttä tai
puutetta. Tilintarkastustavan hyvyys on arvioitava kaikilla kolmella edellä
mainitulla elementillä ja työn tulee täyttää kaikki kyseiset kriteerit.
Tietoulottuvuus
Hyvän tilintarkastustavan
mukainen työ edellyttää monipuolista osaamista, tietoa ja taitoa. Niistä
muodostuu viitekehyksen tietoulottuvuus.
Oman kategoriansa
muodostavat käsitteelliset tiedot, jotka perustuvat virallistietolähteisiin ja
muihin kirjallisiin aineistoihin. Virallistietolähteisiin sisältyvät
lakitekstit ja tilintarkastussuositukset. Muihin kirjallisiin aineistoihin
sisältyvät muun muassa ammattijulkaisut ja kollegiaaliset ratkaisut.
Tilintarkastajalla on ammattinsa valvojien asettama velvollisuus opiskella
tilintarkastusta, kirjanpitoa ja verotusta eli käsitteellistä tietoa koko
työuransa ajan.
Toisen kategorian
muodostaa hiljainen tieto. Siihen kuuluvat mentaalisten mallien ja tekemällä
opittujen taitojen luokka. Mentaalisten mallien sovellustaso sisältää
mielikuvat, intuitiot ja skeemarakenteet. Tekemällä opittuihin taitoihin
sisältyvät tilinpäätöksen eli yrityksen taloudellisen tilanteen tulkinta ja
ammatillinen harkinta. Ammatillista harkintaa sovelletaan
tilintarkastuksenerilaisten käytäntöjen ja menettelytapojen noudattamisessa.
Empiirisessä
tutkimuksessa hiljainen tieto nousi esiin tyypillisimmin asiakkaan valinnan ja
tilinpäätöksen osatekijöiden hahmottamisen alueilla. Tilintarkastajat pyrkivät
hiljaisen tiedon ohjaamina muun muassa eroon epäilyttävistä
tarkastuskohteistaan.
LÄHDE: Hyvä
tilintarkastustapa toteutuu pienyrityksissä monitapaisesti (2020). Turun seudun ekonomit 1/2020.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti